W świetle ustawy z dnia 14 lipca 2006 r. o wjeździe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, pobycie oraz wyjeździe z tego terytorium obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej i członków ich rodzin obywatelem Unii Europejskiej jest obywatel:
- państwa członkowskiego UE;
- państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym;
- Konfederacji Szwajcarskiej.
Obywatele UE mogą przebywać na terytorium Polski przez trzy miesiące. Jeżeli ich pobyt jest dłuższy muszą go zarejestrować. Wniosek o rejestrację należy złożyć najpóźniej dzień po upływie trzymiesięcznego okresu pobytu. Wniosek w języku polskim należy złożyć wraz z ważnym dokumentem podróży lub innym dokumentem potwierdzającym tożsamość i obywatelstwo oraz czteroma kolorowymi fotografiami.
Należy również przedstawić dokumenty, których rodzaj uzależniony jest od powodu, dla którego ma zostać dokonana rejestracja (powody te zostały wskazane w art. 16 ustawy z dnia 14 lipca 2006 r. o wjeździe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, pobycie oraz wyjeździe z tego terytorium obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej i członków ich rodzin). Organem właściwym dla zarejestrowania pobytu jest wojewoda właściwy ze względu na miejsce pobytu obywatela UE.